رُمان "باغ خُرمالو"

 

http://fna.ir/L5HM97

کپی

آدرس مورد نظر کپی شد

سقوط یک پادشاه مستبد موضوع رمان نوجوان شد

«باغ خرمالو» روایت‌گر استعفا و تبعید رضا شاه به خارج از کشور است، زمانی که کشور در دست متفقین قرار دارد. در آن هنگام رضا شاه با خانواده سلطنتی به شهرهای ایران سفر می‌کند و در این سفر چند نوجوان با خاندان سلطنتی دیدار می‌کنند.

 

  •  

هادی حکیمیان نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون تازه‌ترین تالیف خود اظهار داشت: اخیرا رمانی برای گروه سنی نوجوان را به انتشارات شهرستان ادب تحویل داده‌ام.

وی در ادامه به موضوع و محوریت این اثر اشاره کرد و گفت: «باغ خرمالو» عنوان این رمان برای نوجوانان است که در فضای شهریور سال 1320 روایت می‌شود.

به گفته نفر دوم جشنواره داستان انقلاب، «باغ خرمالو» روایت‌گر استعفا و تبعید رضا شاه به خارج از کشور است، زمانی که کشور در دست متفقین قرار دارد. در آن هنگام رضا شاه با خانواده سلطنتی به تهران، اصفهان، یزد، بندرعباس، سفر می‌کند و در این سفر چند نوجوان با خاندان سلطنتی دیدار می‌کنند.

این نویسنده ماجرای داستان را شخصیت شکست خورده یک دیکتاتور برشمرد و خاطر نشان کرد: این اثر سقوط یک پادشاه مستبد را نشان می‌دهدکه در 160 صفحه روایت شده است و امیدوارم تا نمیاشگاه کتاب راهی بازار نشر شود.

هادی حکیمیان با کتاب «سرو بلند گوراب» عنوان دومی جشنواره داستان انقلاب را در بخش رمان نوجوان طی سال جاری از آن خود کرد.

انتهای پیام/و

 

 

 

 

 

چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷

 

  •  
  •  
  •  
  •  

 


گروه فرهنگی / حوزه کتاب و ادبیات

94/11/21 - 12:38

شماره: 13941121000707

 

http://fna.ir/145H0O

 

نشست نقد رمان «برج قحطی»

مزینانی: وفاداری نویسنده به بومی‌گرایی رشک‌برانگیز است/حکیمیان: دینم را به تاریخ یزد ادا کردم

نویسنده رمان «برج قحطی» گفت: ابایی ندارم بگویم که واقعا می‌خواستم مفصل به تاریخ بپردازم و حالا احساس می‌کنم بعد از این کار دینم را به تاریخ یزد ادا کرده‌ام.

 

  •  

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بیست و پنجمین نشست نقد کتاب گروه داستان شهرستان ادب برگزار شد و با حضور محمدکاظم مزینانی و علیرضا سمیعی، رمان «برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان مورد بررسی قرارگرفت.

نویسنده «برج قحطی» از رئالیسم به مدرنیسم حرکت می‌کند

محمدکاظم مزینانی درباره اثر چنین گفت: من وقتی با کتابی درگیر می‌شوم مثل اسباب بازی‌های دوران کودکی‌ام دل و روده‌اش را بیرون می‌ریزم و این اثر هم موفق شد من را با خودش درگیر کند و وادارم کند که دل و روده‌اش را بیرون بریزم.

وی افزود: ابتدائا باید یک تقسیم‌بندی را بیان کنم. رمان‌های رئالیستی بر مبنای رابطه علت و معلولی و شرح و بسط تجربی رویدادها و با هدف تحول شخصیت اصلی شکل می‌گیرند. رمان‌های مدرنیستی بر مبنای عبور از واقعیت برای بازنمایی باطن وقایع و اشیاء نوشته می‌شوند و آثار پست مدرنیستی بر اساس توهم واقعیت مسئله است و مخاطب با اتفاقی که ممکن است اصلا روی نداده باشد درگیر می‌شود. من درونمایهء اصلی رمان را بومی گرایی میدانم و زیست بوم اثر شهر یزد است.

این نویسنده گفت: نویسنده به شدت وفادار است به این زیست بوم و مبانی بومی گرایی. نمونه خوبی برای این وفاداری «کلیدر» محمود دولت آبادی است که نویسنده خیلی کلاسیک به زیست بومش نگاه می‌کند. نگاه دیگر البته نگاه مدرن به همین زیست بوم است که نویسنده دیگر آن تعهد رئالیسم را ندارد. نمونه‌اش «صد سال تنهایی» است که مارکز جهان داستانی خودش را بر اساس زیست بوم می‌سازد و مبانی بومی گرایی را برای خلق اثرش استخدام می‌کند و تعهدی به حفظ همه این مبانی ندارد.

او اضافه کرد: هادی حکیمیان در این اثر از رئالیسم به سمت مدرنیسم حرکت آرامی انجام می‌دهد. و البته در میانه این دو نگاه قرار گرفته است. یکی از مبانی مدرنیسم در رمان «درون گرایی روایی» است. این درون گرایی روایی مهم ترین جزء نگاه مدرنیستی رمان برج قحطی است. همهء ماجراها از دریچه چشم شخصیت اصلی روایت می‌شود و نویسنده به هیچ وجه به شخصیت‌ها اجازه خودنمایی و استقلال نمی‌دهد. حتی اشیا کاملا در خدمت همان نگاه بومی گرایانه است.

*وفاداری نویسنده به بومی گرایی رشک برانگیز است

مزینانی گفت: در «برج قحطی» همه اجزا در خدمت نگاه بومی است و نویسنده به شدت به بومی گرایی اش وفادار است و وفاداری نویسنده به بومی گرایی رشک برانگیز است. در هیچ جای رمان من ندیدم که جناب حکیمیان از این اصل خودبنیاد عدول کند. حتی عشق راوی تحت الشعاع این نگاه قرار گرفته است. اگر نویسنده ای که دلی تر مینویسد، کسی مثل من به جای ایشان بود برای توصیف آویش که عشق شخصیت است حتی یک فصل می آورد.

*شیء در این رمان وجود دارد

علیرضا سمیعی در بخشی از این نشست گفت: یکی از مسائل رمان در ایران بی توجهی به شی است. البته رفته رفته شرایط در حال بهتر شدن است و «برج قحطی» از مصادیق بهتر شدن وضعیت این نگاه است. ما با اشیاء زندگی می‌کنیم و اگر اشیاء را تجربه نکنیم تبدیل به آدم‌های بی تجربه‌ای می‌شویم.

وی افزود: تجربه شی تنها و فقط در هنر رخ می‌دهد. هر تمدنی که نتواند اشیاء را تجربه کند با مشکل اساسی روبرو می‌شود. ما همان طور که آب‌های زیرزمینی‌مان در حال تمام شدن است ماشینمان را با آب می‌شوییم. انگار که واقعیت آب را درک نمی‌کنیم. انگار ربطی به ما ندارد که آب دارد از دست می‌رود. پس فاصله‌ای که ما با اشیاء داریم یک خطر است. نقطه مثبت این داستان این بود که شیء در این رمان وجود دارد. شناخت شیء یک ضرورت اساسی است.

سمیعی گفت: بارت مقاله‌ای دارد درباره یکی از رمان های داستایوسکی و کنایه می‌زند به او که وقتی داستایوسکی اتاقی را توصیف می‌کند آنقدر اشیاء داخل اتاق را توصیف می‌کند که من در اتاق گم می‌شوم و دیگر نمی‌توانم از اتاق بیرون بیایم. میشل بوتور مقاله‌ای در جواب این مقاله بارت دارد و میگوید شی خیلی مهم است. صندلی آن قدر مهم است که دو تمدن شرق و غرب را از هم جدا می‌کند. شرقی‌ها روی زمین می‌نشینند و غربی‌ها روی صندلی.

او اضافه کرد: شناخت و تجربه شی یک ضرورت اساسی است. شیء را چطور بشناسیم؟ فلسفه به ما می‌گوید که شی چیست و ماهیت آن چیست. علم می‌گوید که شی چه ویژگی‌هایی دارد. ما می‌توانیم از شی استفاده کنیم بعد از این که یک دانشمند خاص آن را برای ما شرح داد. اما هنر شی را تبدیل به امر حس کردنی می‌کند. اگر هنرمند چنین امکانی را برای ما ایجاد کند ما دیگر در میان اشیاء غریب نیستیم. انسان در میان اشیاء غریب است. مثل پرنده‌ای که در شوفاژخانه گیر کرده باشد. من با دستگیره در غریبه‌ام. البته به من گفته‌اند که دستگیره در چطور کار می‌کند اما باید تجربه‌ای از دستگیره در داشته باشم تا بتوانم آن را واقعا حس کنم و بفهمم و با آن زندگی کنم. انسان باید آشنای اشیاء باشد و رسم این آشنایی را هنر بنا می‌نهد.

*انتخاب زاویه‌دید زیرکی نویسنده بوده است

محمد کاظم مزینانی در بخش دیگری از این نشست گفت: نویسنده در انتخاب زاویه دید مناسب زیرکی و هوشمندی داشته است. اگر اشتباه می‌کرد و زاویه دید سوم شخص یا دانای کل را انتخاب می‌کرد کار از دست رفته بود. مجبور می‌شد در سطوح کاملا رئالیستی حرکت کند و درونگرایی روایت از دست می‌رفت. الآن این انتخاب باعث شده همه چیز از ذهن و زبان راوی عبور کند و خشک و بدون انعطاف نباشد.

وی افزود: تکنیک اصلی و محوری در برج قحطی ثبت روایات شفاهی و تبدیل آنها به هنر مکتوب است که کار کمی نیست. بهره‌گیری خوب نویسنده از عنصر زبان، متناسب با فراموشی راوی در فصل دوم به خوبی باعث بی اعتبار شدن زمان شده است. نویسنده با هوشمندی فعل‌ها را مضارع و نامعتبر کرده است تا شک راوی را نشان داده باشد. این تجاهل العارف خیلی تکنیکال است. البته اگر اول شخص بیشتر مورد تاکید قرار می‌گرفت کار حس برانگیزتر می‌شد. می‌گوید من را مجبور کردند روی علاءالدین بنشینم اما این گزارش شده است. می‌شد نویسنده برود به طرف بیان این تجربهء سخت عجیب.

نویسنده برگزیده جایزه جلال گفت: نویسنده به دنبال روایت سالم و سرراست البته به شیوه درونگرایی روایی است. نه خلق و آفرینش جهان جدید. از این منظر در پایان داستان مخاطب بیش از آن که متحول شود، آگاه می‌شود. اطلاعات تاریخی‌اش بیشتر می‌شود.

*ملت‌ها هرچه تاریخی‌تر باشند بیشتر قربانی تاریخ خودشان می‌شوند

او اضافه کرد: در «برج قحطی» همذات پنداری در سطح عالی شکل نمی‌گیرد چرا که انگار خود راوی محملی است برای بیان خرده روایت‌های بومی شفاهی و تاریخی. به تعبیری او خود حتی قربانی این تاریخ است. شخصیت زندگی عمومی دارد. زندگی محرمانه و جنبه‌های رازآلود ندارد. رابطه با مادرش و دختر مورد علاقه‌اش جزئی از تاریخ است. از این منظر به یکی از تئوری‌های هیستوریکال پی می‌بریم و آن این که ملت‌ها هرچه تاریخی‌تر باشند بیشتر قربانی تاریخ خودشان می‌شوند. از این نظر یزد یک استثناست که تاریخ آن با جغرافیایی‌اش چنان در آمیخته که جدا کردن آن غیرممکن می‌نماید. در این زیست بوم همه چیز شکل تقدیری دارد. آیا نویسنده توانسته این تقدیر تاریخی را به نمایش بگذارد؟ نمی‌دانم!

مزینانی در پایان گفت: اما نکته مهم و رازآمیز این رمان آن است که نویسند یک یزدی تمام عیار است. نفوذناپذیر و سرسخت. نخواسته خود متحول شود تا مخاطب را متحول کند. سرسختی او در برابر شکنجه‌های ساواک برگرفته از تاریخ و جغرافیای اوست. این میزان وفاداری به تاریخ و جغرافیا اگرچه عجیب و غریب است اما قابل ستایش است.

*ماجراهی فرعی قصه را طولانی کرده است

علیرضا سمیعی در بخش دیگری از این نشست گفت: منظور نقاش از کشیدن یک چهره نشان دادن وجود داشتن آن چهره نیست، نحوه وجود داشتن آن است. نویسنده هم در این اثر نمی‌خواهد درباره بودن اشیاء حرف بزند می‌خواهد درباره نحوه بودن اشیاء حرف بزند.

وی افزود: شی به سه صورت در رمان وجود دارد: گاهی شی به مثابه شی است. گاهی به مثابه نشانه است و گاهی به مثابه نماد که این سومی از همه خطرناک‌تر است. اما به نظر من هر سه صورت ظاهر شدن شی در برج قحطی وجود دارد و ما در مواجهه با این اشیاء در فضا قرار می‌گیریم.

سمیعی در پایان گفت: پرده‌های بزرگ، فنجان‌ها، حوض و همه این‌ها نشان دهنده طبقه شخصیت است. اما به گمان من اشیاء و ماجراهای فرعی قصه را طولانی کرده است. نویسنده نثر شیرینی دارد و ماجراها را جذاب تعریف می‌کند به همین خاطر انگار دلش نیامده قصه‌های فرعی را کنار بگذارد. جنبه زیبایی شناسی یک رمان این است که عناصر در ارتباط با هم و بدون این که احتیاج به ارجاع دادن باشد با هم مرتبط باشند.

*با «برج قحطی» دینم را به تاریخ یزد ادا کردم

هادی حکیمیان در پایان نشست به تجربه نوشتن این اثر تاریخی اشاره کرد و گفت: این اولین کار بلند من پس از نوشتن داستان‌های کوتاه بود و مدتی بود که فقط مقالات تاریخی می‌نوشتم. بر روی متون تاریخی کار می‌کردم و رسالتی احساس می‌کردم برای بیان تاریخ یزد در رمان.

وی افزود: البته برای شکل دادن به زبان کار خاصی نکردم. این زبان زبان خودمان است. اما برای نوشتن این کار با بسیاری شخصیت‌های مبارز از طیف‌های مختلف مصاحبه کردم، به زندان و تیمارستان یزد که به هیچ کدام سر نزده بودم سر زدم. شخصیت داستانی من همان طور که گفته شد چنین وضعیتی دارد که می‌رود برای تغییر دادن شرایط آن محیط اما موفق به این کار نمی‌شود و نهایتا در پایان اثر با شنیدن صدای اذان احساس می‌کند نقطه امیدی پیدا کرده است.

حکیمیان در پایان گفت: همان موقعی که داستان کوتاه می‌نوشتم آقای غفارزادگان و آقای احمد دهقان به من گفته بودند که تو تاریخ می‌خوانی و این دارد داستان‌هایت را می‌برد به سمت تاریخ و من ابایی ندارم بگویم که واقعا می‌خواستم مفصل به تاریخ بپردازم و حالا احساس می‌کنم بعد از این کار دینم را به تاریخ یزد ادا کرده‌ام.

انتهای پیام/و

 

معرفي و نقد رمان برج قحطي در روزنامه وطن امروز

 

لیست اخبار

معرفی رمان «برج قحطی» اثر هادی حکیمیان

به دنبال ریشه‌ها

فهیمه اسماعیلی: تاریخ مقوله‌ای است که از آن برای عبرت جستن یاد می‌شود و سیر در تاریخ به هر سیاری می‌تواند کمک کند درک درستی از موقعیت پیش‌رو داشته باشد. به عبارتی کسی که نداند از کجا گذشته نمی‌داند به کجا رسیده است و این درسی است که تاریخ می‌تواند برای عبرت گرفتن داشته باشد. هر قوم و دسته‌ای در داخل خود عبرت‌هایی دارد که می‌تواند برای سایرین مورد استفاده قرار گیرد و پندآموز باشد. تاریخ محلی از این حیث می‌تواند مورد اهمیت قرار بگیرد و خوانندگان را به سوی خود جذب کند. ایران با پیشینه‌ای تاریخی همیشه یک مدل مطالعاتی مناسب برای علاقه‌مندان به تاریخ بوده و فراز و فرودهایی که در گذر روزگار در این سرزمین کهن روی داده پندآموز است. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، در قرن اخیر یکی از مهم‌ترین برهه‌های تاریخی است که توجه شرق‌شناسان را بیش از گذشته به سوی این سرزمین جلب کرده است. نمایاندن ریشه‌های این اتفاق تاریخی می‌تواند برای کشورهایی که با ظلم و ستم در پیکار هستند، مفید باشد و آنها را در رسیدن به پیروزی موفق گرداند. یکی از روش‌هایی که می‌توان به واسطه آن پیشینه این انقلاب بزرگ مردمی قرن را معرفی کرد استفاده از ابزار هنر است. ادبیات به عنوان یکی از گونه‌های هنری می‌تواند در بیان انقلاب اسلامی بسیار مفید واقع شود و ذهن خوانندگان را نسبت به این واقعه روشن کند. رمان «برج قحطی» به قلم هادی حکیمیان یکی از کارهایی است که بخوبی به ریشه‌های انقلاب اسلامی و خاستگاه آن اشاره کرده است. حکیمیان در این اثر با روایت تاریخ بومی یزد در حقیقت خواننده را در سفری تاریخی به یزد می‌برد و او را در میان بادگیرها و بناهای خشتی یزد می‌چرخاند تا در طول این سفر ادبی شمه‌ای از تاریخ یزد و ریشه‌های انقلاب اسلامی را به او نشان دهد. در «برج قحطی» خواننده با متنی روبه‌رو است که در آن نویسنده سعی دارد هم از آداب و رسوم یزد سخن به میان آورد و هم تاریخ این منطقه کویری کشور را از دوره قاجار تا عصر پهلوی برای خواننده روایت کند. در این رمان حکیمیان با اشاره به شخصیت‌های با نفوذ یزد و معرفی آنها به خواننده نشان می‌دهد که افراد با نفوذ چگونه برای بالا بردن جایگاه خود نزد حکومت مرکزی از هر ترفندی استفاده می‌کنند و برای رسیدن به این خواسته خود از هیچ ظلمی فروگذار نمی‌کنند. نویسنده با چیره‌دستی در این رمان تصویری از خوانین و حکام یزدی را در گذر زمان نشان داده و تمام ظالمان تاریخ را در عرض هم آورده است. نقش اقشار مختلف در رمان «برج قحطی» انکارنشدنی است و نویسنده با بازی دادن به هرکدام از آنها یک جامعه واقعی را پیش چشم خواننده ساخته تا رمانش به واقعیت جامعه آن روزگار نزدیک باشد و خواننده بهتر بتواند با اثرش ارتباط برقرار کند. در این اثر که انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده شاهدیم که چگونه یک اثر می‌تواند به لایه‌های مختلف تاریخ سرک بکشد و خواننده را با خود همراه کند. البته نکته‌ای که درباره روایت تاریخی این رمان نباید از قلم بیفتد این است که نویسنده گاهی به حدی غرق در روایت تاریخ و شخصیت‌های تاریخی شده که فراموش کرده در حال نوشتن رمان بوده و تاریخ بر رمان چیرگی یافته است. هر چند نحوه روایت به قدری جذاب است که خواننده از این مساله خسته نمی‌شود و با نویسنده همراه می‌شود. تعدد شخصیت‌ها در رمان «برج قحطی» به خاطر حضور اقشار مختلف جامعه است که خب این نکته از یک سو وجه مثبت اثر به‌شمار می‌رود ولی از دیگر سو ذهن خواننده را خسته می‌کند و گاهی ممکن است موجب سر در گم شدن خواننده شود. نکته دیگری که درباره این رمان می‌توان مورد اشاره قرار داد مساله قصه‌گویی در آن است. نویسنده در ابتدا در وارد کردن خواننده در فضای کارش موفق عمل می‌کند و دلیل موجهی چون اجرای نمایش با موضوع تاریخ یزد را برای روایت تاریخ انتخاب می‌کند ولی در ادامه به نظر می‌رسد قصه اصلی را رها می‌کند و این نقطه‌ضعف اساسی برای این رمان است. البته باز هم تاکید می‌شود که نحوه بیان حکایت‌های تاریخی موجب شده خواننده متوجه رها شدن قصه نشود. در مجموع رمان «برج قحطی» اثری نه شاهکار بلکه در حال تکامل است و خواننده از نوع زبان و روایت لذت خواهد برد. درباره این رمان باید نقاط ضعف و قوت آن را در کنار هم دید و به قضاوت نشست اما این اثر در نوع خود یک تجربه متفاوت از رمان تاریخی است. این رمان از سوی انتشارات شهرستان ادب راهی بازار کتاب شده است.

 

شرق
تاريخ : 21/10/1382
سرويس خبر: صفحه آخر

شاعران و نويسندگان جوان در هرمزگان

بنا برگزارش خبرنگار شرق در كنگره سراسري شعر و قصه جوان حدود شش هزار نفر طي فراخوان داده شده شركت كرده اند كه از اين ميان بيست شعر سپيد،بيست غزل و بيست قصه به مرحله نهايي راه يافتند.ابوتراب خسروي ، امين فقيري، محمد رضا صفدري داوران بخش قصه بودند و علي بابا چاهي ، شمس آقاجاني و شاپور جوركش داوران بخش شعر بودند. ساجد كشميري، طيبه نيكو، كوروش كياني قلعه سردي، مهتابه رشيديان برندگان نهايي بخش شعر سپيد ومريم ميرقاسمي، حسين جلال پور، اصغر عزيمي مهر و يوسف خوش نظر به عنوان برگزيدگان بخش غزل معرفي شدند.در بخش قصه هادي كيكاوسي، ساسان ناطق، محمد حسين محمدي، سعيد بردستاني، داود حسن وند، حسين زارعي، نجيبه نصرتي، هادي حكيميان، كرامت الله بيك وردي و علي اصغر عزتي پاك به عنوان برگزيدگان نهايي معرفي شدند.همچنين از سعيد آرمات، موسي بندري، علي آموخته نژاد، امين اميري، مسلم محبي، امينه دريا نورد، كاميليا كاكي، صبرا نامي و پگاه نجفي خواه به عنوان شاعران و نويسندگان فعال استان هرمزگان تقدير به عمل آمد.

نقد رُمان بُرج قحطي

برگزیده جایزه جلال به نقد «برج قحطی» می‌نشیند

 

شناسهٔ خبر: 3042956 - شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

فرهنگ > شعر و ادب

رمان برج قحطی در بیست و ششمین نشست نقد رمان شهرستان ادب بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بیست و ششمین نشست نقد رمان شهرستان ادب، اثری از هادی حکیمیان با حضور محمد کاظم مزینانی و علیرضا سمیعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رمان برج قحطی آخرین رمان منتشر شده از هادی حکیمیان است که به موضوع انقلاب اسلامی در شهر یزد می‌پردازد.  

هادی حکیمیان دانش آموخته تاریخ و مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری شهر یزد است که پیش از این از وی مجموعه داستان «باد گل انارها را باد میبرد» منتشر شده است. حکیمیان به تازگی به عنوان برگزیدهء بخش رمان نوجوان جشنواره داستان انقلاب شناخته شد.

در سطرهای آغازین رمان «برج قحطی»  می‌خوانیم:

«وقت توت بود. عبدالرضا خان یاغی شده بود و ما شب‌ها به دنبال یک دخترک مینیاتوری تار به دست می‌گشتیم توی شهر. این یک سطر و نیم میخورد پای بروشور تبلیغاتی نمایش. یک برگ کاغذ قرمزرنگ در قطع آ پنج که نمایی از برج و باروی قدیم شهر را با ترکیب بندی سیاه نشان میداد و سواری که شمشیر به دست و نعره زنان، سیاهی شب را همراه باد و باران می شکافت و می آمد جلو. عنوان نمایش برج قحطی بود؛ یک نمایش تاریخی.

تمام هزینه های ساخت دکور، نورپردازی، دوخت و دوز لباس و مخلفات گریم شخصیت هایی با شکل و شمایل آدم‌های عهد قاجار را علی ارفع خان، فرماندار اسبق یزد میداد. پیرمرد خودش اهل این بازی ها نبود. تودار بود و ترجیح میداد از حال و آینده بگوید تا گذشته های به قول خودش تنیده در ساس و شپش این شَعرباف های گشنهء هیچی ندار.

زن امریکایی دکتر رودکی، آن هم توی یک مهمانی خصوصی و بعد اینکه خدمتکارها میز شام و ته مانده های غذا را جمع کرده بودند، یک سیگار کنت پایه بلند آتش زده بود و در حالی که بچه گربهء سفیدش را آرام روی قالی مرغ و ماهی دار اتاق میگذاشته، چرخیده بود طرف علی ارفع خان و با آن فارسی الکنش گفته بود:

جناب ارفع خان پیشنهاد دارم من که به مناسبت آمد و رفت علیاحضرت ملکه به یزد، یک پیِس تاریخی باید برده شود روی سن. یک چیزی که فرهنگ باشد، در ضمن مرتبط با پولتیک روز بوده باشد، هنر و یک قدری هم از زندگی مردم اینجا؛ یک تیاتر باشکوه...

نشست نقد و بررسی رمان برج قحطی یکشنبه ۱۸ بهمن، ساعت ۱۵ با حضور محمدکاظم مزینانی و علیرضا سمیعی، در محل موسسهء فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار می‌شود.

موسسه شهرستان ادب خیابان شریعتی بالاتر از طالقانی روبروی سینما صحرا شماره ۱۶۸ واقع است.  

 

 

رُمان انقلاب

 

  • کد خبر: ۴۸۸۳۲۶
  • تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
  • فرهنگ » ادبیات
  • به مناسبت دهه مبارک فجر
  • جریان انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) - با ابعاد و گسترده‌ی فراوانش - چشم‌انداز جدیدی پیش روی داستان‌نویسی گشوده است و هر گوشه از آن ویژگی‌هایی در خود دارد که می‌تواند دستمایه‌ی بدیعی برای رمان و داستان‌های کوتاه و بلند باشد. کما اینکه در سال‌های اخیر نیز این‌گونه بوده و آثار متفاوتی در داستان‌نویسی با موضوع انقلاب اسلامی داشته‌ایم.
  • سرویس فرهنگی فردا؛ مهدی بوشهریان: جریان انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) - با ابعاد و گسترده‌ی فراوانش - چشم‌انداز جدیدی پیش روی داستان‌نویسی گشوده است و هر گوشه از آن ویژگی‌هایی در خود دارد که می‌تواند دستمایه‌ی بدیعی برای رمان و داستان‌های کوتاه و بلند باشد. کما اینکه در سال‌های اخیر نیز این‌گونه بوده و آثار متفاوتی در داستان‌نویسی با موضوع انقلاب اسلامی داشته‌ایم. به همین منظور و در دهه فجر انقلاب اسلامی نسبت به معرفی تعدادی از کتاب‌های ادبیات داستانی با موضوع جریان انقلاب اسلامی پردازیم:
  • مفتون و فیروزه - سعید تشکری
  • با انتشار آن، ادبیات داستانی انقلاب اسلامی شاهد انتشار یکی از شاهکارهای خود در سی سال اخیر شد. شاهکاری که هم در مضمون و شیوه روایت و قصه‌پردازی و هم در محتوا به ساختار و شیوه‌ای نوین دست پیداکرده است و بدون شک مخاطب خود را شگفت‌زده خواهد کرد. مفتون و فیروزه رمانی دوجلدی است و داستان آن در حال و هوای سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در شهر مشهد می‌گذرد، برای نخستین بار به شرح داستانی فعالیت‌های گروه‌های فعال هنری در شهر مشهد که فعالیت آن‌ها مورد تائید مقام معظم رهبری نیز بوده است در قالب یک درام بلند می‌پردازد. در این رمان و برای نخستین بار کاراکتر مقام معظم رهبری به‌عنوان یک شخصیت داستانی و بر اساس استنادات تاریخی حضوری ویژه و قابل‌توجه دارد.
  • اسماعیل - امیرحسین فردی
  • اسماعیل؛ رمانی است که در جنوب شهر و زیرخط راه‌آهن شکل می‌گیرد. با قهوه‌خانه‌ای که از اتفاقات جدانشدنی از منطقه جنوب شهر است. اسماعیل رمانی است درباره انقلاب که بر شخصیتی به نام اسماعیل متکی است. جوانی محجوب و ساده‌دل اما حساس نسبت به شرایطی که رژیم پهلوی بر او و مردم جنوب شهر تحمیل کرده. اسماعیل پسری است با چشمانی آبی که پس از دیپلم گرفتن، کارمند بانک صادرات می‌شود. بانک صادراتی که گفته می‌شود مؤسس و مالکش از بهایی‌ها و وابستگان رژیم پهلوی است. اسماعیل درکش و قوسی متوجه می‌شود که درجایی که کار می‌کند، پسند دینش نیست؛ پس، به همه خوشی‌ها و آینده و یک زندگی آرام و نسبتاً برخوردار از مادیات پشت می‌کند و از کار دست می‌کشد. این‌ها همه در شرایطی است که عاشق هم شده و در دلش غوغایی از یک توفان جوانی به پاست.
  • اسماعیل پس از مدتی به مسجد روی می‌آورد. آنجا با جواد، مسئول کتابخانه آشنا می‌شود. او هم کتاب می‌خواند و هم در کارها به جواد کمک می‌کند. اسماعیل که حالا با بیش‌تر وعاظ تهران آشنا شده، می‌کوشد همیشه خود را به جلسه سخنرانی آن‌ها برساند. جواد از شاه و سرسپردگی‌های او به آمریکایی‌ها می‌گوید، از مرجعیت و از امام خمینی(ره) و از مخالفت آن‌ها با شاه و از تبعید امام به نجف. اسماعیل … .
  • برج قحطی - هادی حکیمیان
  • این رمان که روایتگر فضای بومی شهر یزد است خرده روایت‌هایی از عصر قاجار تا سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی را برای خواننده روایت می‌کند. تمام اتفاقات این رمان در شهرستان یزد روی می‌دهد و خواننده از همان ابتدا تکلیف خود را با مکان داستان می‌داند و پس‌ازآن در جستجوی سایر گره‌های موجود در این داستان می‌رود. اطلاعاتی که نویسنده از یزد به خواننده می‌دهد اطلاعاتی دقیق است و خواننده اگر اندک اطلاعی از پیشینه یزد داشته باشد تصاویر شهر را مجسم خواهد کرد. همچنین برای خواننده‌ای که یزد را نمی‌شناسد نیز این رمان اطلاعات جالب‌توجهی دارد.
  • حکیمیان به بهانه پرداختن به انقلاب اسلامی به ظلم حکام و خان‌های جائر یزد اشاره‌کرده است. خواننده در «برج قحطی» با سرمایه‌داران و افراد صاحب نفوذ یزد به بهانه‌های مختلفی که نویسنده در دل متن تراشیده آشنا می‌شود و با خیانت‌هایی که در حق رعیت و یا احیاناً خدماتی که انجام داده‌اند روبرو شده است. حضور اقشار مختلف در رمان حکیمیان نیز چشمگیر است.
  • هزار و یک جشن - محمد محمودی نورآبادی
  • رمان زبانی ساده و روایتی خوش‌خوان دارد که از نظرگاه اول‌شخص مفرد، از زبان معلم روستای چشمه سیبی که خود نیز برای این جشن دعوت‌شده روایت می‌شود. معلم روستا که نوروز نام دارد از یک هفته قبل از برگزاری این جشن در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۲۹ داستان خود را آغاز می‌کند. زمانی که برگزارکنندگان جشن از او برای شرکت در این مراسم وعده می‌گیرند، نقطه آغاز رمان است. دعوت معلم روستا که رعیت‌زاده‌ای بیش نیست (!) به مذاق برخی از افراد بانفوذ روستا به‌ویژه کدخدا خوش نمی‌آید؛ به‌خصوص اینکه نوروز به‌عنوان یک آموزگار الگوی بچه‌ها و والدین آن‌ها در روستا نیز شده است. اما این‌همه ماجرا نیست، نوروز خود دلباخته دختر کدخداست که در ادامه داستان این راز از پرده برون می‌افتد. نویسنده پابه‌پای این جشن، برگزاری‌اش و حواشی آن و همچنین با درآمیختن آن با ماجراهای زندگی مردم روستا، تصویری ملموس از تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی مردم این منطقه ارائه می‌کند. مهم‌تر از همه اینکه فقر حاکم بر زندگی آن‌ها را در قیاس با ریخت‌وپاش‌های آن جشن قرار داده و به شکلی نمادین از اوضاع‌واحوال حاکم بر آن روزگار ایران سخن می‌گوید.

·         همراه با بهترین رمان های انقلاب اسلامی (1) / «هزار و یک جشن» «اسماعیل» در «برج قحطی»!

 

شما هم دعوتید

جلسه نقد و بررسی "رُمان بُرج قحطی" با حضور آقایان محمدکاظم مزینانی و علیرضا سمیعی؛یکشنبه18بهمن ماه ساعت15.آدرس؛تهران.خ شریعتی.سه راه طالقانی.روبروی سینما صحرا.پلاک168.طبقه چهارم.موسسه فرهنگی شهرستان ادب.

گروه فرهنگی / حوزه کتاب و ادبیات

91/04/27 - 20:54

شماره: 13910427001429

 

مشعل جشنواره شعر و داستان جوان سوره خاموش شد

از حضور نورالدین عافی تا سخنان نماینده مجلس درباره پیشرفت‌های هسته‌ای

خبرگزاری فارس: آئین اختتامیه دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در تالار وحدت شهرستان ارومیه برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به ارومیه آئین اختتامیه دهمین دوره از جشنواره عصر امروز با حضور مسئولان استانی، مجتبی رحماندوست، امیرحسین فردی، محمد حمزه‌زاده، محمد حسن، محمدعلی بهمنی و ... برگزار شد.

در این مراسم که به صورت ویژه و متفاوت از جشنواره‌ها برگزار شد و ابتدا با دعوت مجری متولیان و برجستگان فرهنگی روی سن حاضر و سپس هدایا به برگزیدگان اهدا شد.

* در این مراسم کمال شفیعی دبیر هنری جشنواره ضمن تقدیر از جوانان شرکت‌کننده در این مراسم اظهار داشت: شما برنده واقعی هستید. چرا که در عصر تهاجم فرهنگی قلم زدن در مسیر انقلاب اسلامی مجاهدتی واقعی است.

وی در پایان سخنان خود از مسئولان حوزه هنری استان، استانداری و شهرداری تشکر کرد.

* نورالدین عافی راوی کتاب «نورالدین پسر ایران» که از سوی انتشارات سوره مهر انتشار و با استقبال مواجه شده از میهمانان ویژه این مراسم بود. عافی ضمن ایستادن روی سن هدیه نگار خلیلی برای اثر روشنایی را تقدیم کرد.

* در پایان اهدای هر بخش از هدایا به برگزیدگان به افراد اهداکننده دسته‌گلی تقدیم می‌شد.

* حجت‌الاسلام سیدمحمد فخری مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی هدیه هامون قابچی در بخش شعر کودک و نوجوان انقلاب برای اثر بهترین بابای دنیا تقدیم کرد.

* شهردار ارومیه نیز از دیگر مدعوینی بود که به سن دعوت و هدیه نفر سوم در بخش کلاسیک را در اثر پرچم‌های یکرنگ اهدا کرد.

* علی قربانی مدیر مرکز محافل و جشنواره حوزه هنری که تدارک برنامه اختتامیه‌ای اینگونه متفاوت را دیده بود از دیگر اهدا‌کنندگان جوایز به برگزیدگان بود. وی هدیه حسن خسروی وقار را تقدیم کرد.

وقار پس از دریافت هدیه خود پشت تریبون قرار گرفت و گفت: انسان همواره باید قدردان اساتید خود باشد از این رو بنده از استادم سید مهدی موسوی که در این جلسه حضور ندارد و همواره با من در قلبم وجود دارد تشکر می‌کنم.

* احمد خدادوست، رضا اسماعیلی، علی داوودی، هادی حکیمیان و جلیلی رئیس شورای اسلامی ارومیه از دیگر اهداکنندگان جوایز بودند.

* رحمان‌دوست: ایستادیم و پیشرفت کردیم

مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی در این مراسم طی سخنانی کوتاه ابراز داشت: سخنی را که در این جلسه مطرح می‌کنم، روز قلم نیز عنوان کردم و آن اینکه در کشوری هستیم که طی 33 سال همواره دو موضوع مدنظر ما بود یکی مقاومت و دیگری پیشرفت. همواره این دو مطلب مهم را رعایت کردیم. طی 33 سال روی حرف خود ایستاده و مقاومت کردیم و مسیر رشد و پیشرفت را ادامه دادیم که این جلسه هم نشانه پیشرفت جوانان کشورمان است.

این نماینده مجلس در ادامه با مهم شمردن بحث هسته‌ای و اینکه در این راستا ایستاده و پیشرفت کردیم، گفت: در مسیر هسته‌ای هیچ فرد و کشوری فکر نمی‌کرد به این مراتب بالای پیشرفت و نتایج خوب نائل شویم. سال گذشته بازدیدکنندگان بین‌المللی طی بازدید از پایگاه هسته‌ای اصفهان عنوان کردند که ایران تا اینجا پیش رفت اما طی طریق این مسیر با جهان سومی‌ها ممکن نیست. اما در ادامه عنوان کردند از نظر توانمندی علمی و فناوری هسته‌ای کشور در مرتبه عزت قرار دارد. در این مقطع تمام دنیا به ایران می‌نگرند تا ببینند کشوری که اینگونه از مقاومت سخن می‌گفته بر سر حرف خود می‌تواند بایستد یا نه. اما به قطع یقین می‌گوییم به حرمت خون شهدا سر حرف خود ایستاده و پیشرفت کرده‌ایم. چرا که مظهر قدرت کشور خون شهدا است.

* اسماعیل امینی از شاعران برجسته کشورمان از دیگر مدعوینی بود که به روی سن آمد تا جایزه فرد برگزیده را اهدا کند.

وی پیش از اهدای جایزه نفر برگزیده گفت: خسرو آقایاری یکی از بانیان برگزاری این جشنواره است این جلسه و این لحظه را غنیمت دانستم تا نام وی را در مراسم اختتامیه برده و از وی تشکر کنم.

* در ادامه این مراسم طی پخش بولتنی تصویری گزارشی از روند برگزاری جشنواره دهم شعر و داستان جوان سوره پخش شد.

گفتنی است، میهمان دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، با تدارک میزبان این مراسم، مراسم شام را در یکی از تفرجگاه‌های خوش آب و هوای شهرستان ارومیه به نام بند میهمان هستند.

 

رُمان "خواب پلنگ"

 

 

در گفت‌وگوی تسنیم با حکیمیان مطرح شد

ترور ناصرالدین‌شاه در یک رمان/ برای «خواب پلنگ» کوچه‌های تهران را گشتم

شناسه خبر: 986867 سرویس: فرهنگی

۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹

 

حکیمیان از اتمام رمان جدیدش با عنوان «خواب پلنگ» با موضوع ترور انقلابی ناصرالدین‌شاه قاجار خبر داد.

هادی حکیمیان، نویسنده و برگزیده هشتمین دوره جشنواره داستان انقلاب، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به کارهای جدیدی که در دست انتشار دارد، گفت: یکی از رمان‌هایی که برای چاپ به انتشارات سوره مهر سپرده شده، کتابی است با عنوان «خواب پلنگ» که برای گروه سنی نوجوانان نوشته شده است.

وی ادامه داد: زمان این داستان در دوره قاجار شکل می‌گیرد و موضوع محوری آن ترور ناصرالدین‌شاه توسط میرزا رضای کرمانی است. در واقع یک رمان تاریخی است که دو شخصیت نوجوان دارد که با میرزا در راه تهران آشنا می‌شوند. سپس با وی برای عرض شکایت از شاهزاده‌های قاجار به دربار می‌روند. در این سفر، از زبان میرزا با ظلم و فسادی که حکومت قاجار در قبال مردم روا می‌دارد، آشنا می‌شوند. در این زمان ماجراهای متعددی رخ می‌دهد و در نهایت در فصل پایانی حادثه‌ای که در حرم عبدالعظیم حسنی رخ داده، روایت می‌شود.

این نویسنده با اشاره به داستان‌هایی که در سال‌های اخیر نوشته‌ شده‌اند، افزود: فضای عمده داستان‌ها در تهران می‌گذرد و کمتر نویسنده‌ای وقایع داستانش را در بستر شهرستان‌ها روایت می‌کند. این موضوع در داستان‌های انقلاب بسیار دیده می‌شود؛ از این رو با فضاهای تکراری و گاه شخصیت‌های تکراری و کپی‌شده در داستان‌ها مواجه می‌شویم.

حکیمیان یادآور شد: البته خود شهر تهران نیز بستر مناسبی برای روایت داستان است، به شرط اینکه نویسنده به خود این مجال را بدهد که در محله‌های قدیمی شهر قدم بزند و کوچه پس کوچه‌های قدیمی شهر را بشناسد.

وی افزود: من در یزد زندگی می‌کنم؛ البته مدتی هم در تهران بودم، اما برای اینکه با فضای داستانم بیشتر آشنا شوم، مدتی به گشت و گذار در کوچه‌ها و محله‌های قدیمی شهر به سر بردم.

انتهای پیام

 

هشتمين جشنواره داستان انقلاب

شناسهٔ خبر: 3033745 - دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵

فرهنگ > شعر و ادب

هشتمین جشنواره داستان انقلاب برگزیدگان خود را در حالی معرفی کرد که تنها بخش رمان نوجوان توانست در این دوره رتبه نخست را معرفی کند.

به گزارش خبرنگار مهر هشتمین جشنواره داستان انقلاب دوشنبه شب ۵ بهمن برگزیدگان خود را در حوزه هنری معرفی کرد.

بر این اساس در بخش داستان کوتاه نوجوان، هیئت داوران داستان سربازها در گهواره اثر کتایون آذرپی و داستان یک پرده از نمایش اثر احسان قدیری را شایسته تقدیر شناخته و داستان ما و آقای مروت اثر سمیه تقوی را به عنوان رتبه سوم معرفی کردند.

در بخش داستان کوتاه بزرگسال داستان نفتی اثر مهین سماواتی و داستان اشتباهی اثر مرتضی برزگر شایسته تقدیر شناخته شد اما هیئت داوران هیچ اثری را حائز کسب رتبه اول تا سوم ندانست.

در بخش رمان نوجوان اثر رویای بعدازظهر اثر نیلوفر مالک رتبه سوم اثر سرو بلند گوراب نوشته هادی حکیمیان رتبه دوم و اثر برادرخوانده نوشته سیدمحمد مهدوی به عنوان رتبه اول اعلام شد.

در بخش رمان بزرگسال دو رمان مسافر جمعه نوشته سمیه عالمی و شاه کشی اثر ابراهیم اکبری دیزگاه به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند و هیئت داوران، داستان بیواسطه نوشته محبوبه زارع را به عنوان رتبه دوم معرفی کرد.

همچنین جایزه ویژه دبیر علمی شامل لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی به خاطر جنبه های نوجویانه در گسترش مضامین هنر رمان به محبوبه زارع به خاطر داستان بیواسطه اهدا شد.

 

نقد رُمان بُرج قحطي

نقد رُمان بُرج قحطي جمعه 16بهمن ماه1394 ساعت11.30 راديو فرهنگ برنامه كارنامك

شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

 

 

تاریخ انتشار

 : 

14:08 عصر ۱۳۹۴/۱۱/۷

 

تعداد بازدید

 : 

19

 

 

 

 

درخشش نویسنده یزدی در هشتمین جشنواره داستان انقلاب


هادی حکیمیان نویسنده یزدی رتبه دوم هشتمین جشنواره داستان انقلاب در بخش رمان نوجوان را به خود اختصاص داد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره داستان انقلاب با حضور  محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری و جمعی از نویسندگان از هادی حکیمیان نویسنده رمان «سرو بلند گوراب» به خاطر کسب رتبه دوم بخش رمان نوجوان با اهدای لوح تقدیر و جایزه جشنواره تجلیل شد.

وی درحالی موفق به کسب رتبه برتر شد که به گفته مصطفی جمشیدی دبیر علمی جشنواره، میزان شرکت در بخش رمان نوجوان جشنواره داستان انقلاب امسال به میزان 50 درصد افزایش داشته است.

حکیمیان در خصوص جدیدترین اثرش گفت: رمان «سرو بلند گوراب» با موضوع انقلاب اسلامی، داستان قیام کارگران و کشاورزان علیه خان و مالکان بزرگ در دوران رژیم طاغوت را روایت می کند.

وی افزود: داستان در فضای بومی و محلی یکی از روستاهای ییلاقی استان یزد اتفاق می افتد که در آن دو نوجوان به عنوان شخصیت های محوری داستان همزمان با روز عاشورا همراه مردم با نیروهای رژیم ستم شاهی درگیر می شوند و این حرکت سرآغازی برای قیام روستائیان علیه ظلم و استبداد است.

این نویسنده درباره انتخاب نام اثر اظهار داشت: «گوراب» نام روستایی است با سروی بلند و چند هزارساله که این سرو نماد اتحاد، همدلی و همگرایی روستائیان بوده و در صحنه پایانی داستان نیز شاهد قیام و درگیری مردم با عمال رژیم شاه در کنار این درخت تنومند هستیم.

حکیمیان با بیان این که در این اثر از واژگان، اصطلاحات، لغات و آداب و رسوم محلی و بومی استفاده شده، افزود: این اثر در 14 فصل و حدود 200 صفحه در آینده ای نزدیک توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر خواهد شد.

وی با اشاره ارتقای هشتمین دوره جشنواره داستان انقلاب نسبت به دوره های قبل گفت: به نظرم آثار ارائه شده در این دوره به لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی داشت.

این نویسنده برگزاری کارگاه های آموزشی و جلسات نقد و بررسی آثار در کنار جشنواره را بسیار مفید خواند و موفقیت خود در این عرصه را مدیون حمایت ها و راهنمایی های ارزشمند مرحوم امیرحسین فردی دانست.

وی ادامه داد: تشویق های آقای فردی باعث شد من به سمت داستان انقلاب بروم که تاکنون دو رمان به نام های «برج قحطی» و «سرو بلند گوراب» با موضوع انقلاب اسلامی نوشته ام و اثر دیگری با عنوان «کُشته خانه با همین موضوع در دست تدوین دارم که آخرین مراحل نگارش را سپری می کند.

گفتنی است: در بخش رمان نوجوان هشتمین جشنواره داستان انقلاب اثر «برادرخوانده» نوشته سیدمحمد مهدوی و «رویای بعدازظهر» اثر نیلوفر مالک به ترتیب رتبه های اول و سوم را کسب کردند.

هشتمین جشنواره داستان انقلاب در بخش های داستان کوتاه نوجوان، داستان کوتاه بزرگسال، رمان نوجوان و رمان بزرگسال برگزار شد.

 

  
 

 

 

کد خبر :312128 زمان مخابره : ۱۳۹۴/۱۱/۱  - ۱۸ : ۵۹

 

 

 

 

 

 

 



پنج اثر انتشارات شهرستان ادب به چاپ دوم رسید خبرگزاری رسا ـ رمان‌های «سال گرگ» و «برج قحطی» و مجموعه شعرهای «ناحماسه»، «سکوت کاهگلی» و «غزل هزاره دیگر» از سوی انتشارات شهرستان ادب به چاپ دوم رسید.

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رمان‌های «سال گرگ» و «برج قحطی» و مجموعه شعرهای «ناحماسه»، «سکوت کاهگلی» و «غزل هزاره دیگر» از سوی انتشارات شهرستان ادب به چاپ دوم رسید.

 

رمان «سال گرگ» اثر جواد افهمی که انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده است به چاپ دوم رسید.

 

رمان «سال گرگ» تصویری از تغییر مشی سازمان مجاهدین خلق ایران در سال 1354 است که در آن نشان داده می‌شود که پس از تغییر روش این سازمان به کمونیستی نیروی‌های مذهبی سازمان به خاطر تفکراتی دینی‌شان از مسیر حذف می‌شوند و به ناجوانمردانه‌ترین طریق ممکن کشته می‌شوند.

 

بر اساس این گزارش رمان «برج قحطی» اثر هادی حکیمیان نیز یکی دیگر از کارهایی است که به چاپ دوم رسیده است.

 

این رمان که روایت‌گر فضای بومی شهر یزد است خرده‌روایت‌هایی از عصر قاجار تا سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی را برای خواننده روایت می‌کند.

 

همچنین مجموعۀ شعر «ناحماسه» سرودۀ پیمان طالبی نیز یکی دیگر از تجدید چاپی‌های مؤسسۀ شهرستان ادب بود که به چاپ دوم رسید.

 

محمدسعید میرازیی نیز یکی دیگر از شعرایی است که تازه‌ترین اثرش به چاپ دوم رسیده است. «غزل هزارۀ دیگر» در برگیرندۀ 71 غزل از سروده‌های اوست. ‌این گزیده به انتخاب محمدحسین نعمتی و مبین اردستانی منتشر شده و به لحاظ موضوعی شامل غزل‌هایی با حال و هوای تغزلی و عاشقانه، دفاع مقدس و آیینی می‌شود.

 

بر اساس این گزارش کتاب «سکوت کاهگلی» مجموعه غزل‌های رضا شیبانی هم به چاپ دوم رسیده است. رضا شیبانی گردانندۀ شعرآورد شهر تبریز است و از زمره شعرای توانمند در روزگار ما است./998/د102/ق

 منبع: انتشارات شهرستان ادب