رُمان هايي كه به چاپ دوم مي رسند

«قاف» پرفروش شد/دو رمانی که به چاپ دوم می رسند

زمان دریافت خبر : شنبه 12 دی 1394 ساعت 11:21

 

علی داوودی، مدیر انتشارات شهرستان ادب در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) درباره آثار پرفروش این انتشارات گفت: انتشارات شهرستان ادب در هفته گذشته با استقبال خوبی نسبت به کتاب «قاف» مواجه بود که این موضوع سبب پرفروش شدن این اثر در میان سایر آثار این انتشارات شده است.
وی افزود: در حال حاضر چاپ نخست این کتاب در بازار نشر در حال عرضه است و به زودی به چاپ دوم می رود.
داوودی در ادامه از پرفروش شدن کتاب های «سال گرگ» و «برج قحطی» نیز خبر داد و بیان کرد: این آثار نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه بودند که در حال حاضر چاپ دوم آنها در حال انجام است و به زودی روانه بازار نشر خواهند شد.

 

 

 

كد مطلب: 23591

22 دی 1394 ساعت 17:01

 

 

 

 

 

26 اثر به بخش نوجوان هشتمین جشنواره داستان انقلاب راه یافتند

26 اثر در بخش‌های رمان و داستان كوتاه نوجوان به هشتمین جشنواره داستان انقلاب راه یافتند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، با اتمام داوری هشتمین جشنواره داستان انقلاب راه یافتگان دو بخش رمان و داستان كوتاه نوجوان مشخص شدند.آثار این بخش توسط یوسف قوجق، نرگس آبیار و اصغر عزتی پاك مورد ارزیابی قرار گرفتند كه جمعا 26 اثر به بخش نوجوان این جشنواره راه یافتند و از این میان 13 اثر در  بخش رمان نوجوان و 13 اثر در بخش داستان كوتاه است.

در بخش رمان نوجوان راه یافتگان به شرح ذیل است:

شهین عالی با اثر "یپك امید"، فرزانه رحمانی با اثر" دوچرخه انقلاب"، معصومه عیوضی با اثر"اكاردیون ها هم گریه می كنند"، نوراله حسینخانی با اثر"فرزند انقلاب"، نیلوفر مالك با اثر" رویای بعد از ظهر" از استان تهران/سید محمود مهدوی با دو اثر "برای موشك ها سه تار می خوانم" و "برادر خوانده" از استان اردبیل/ لیلا كریمیان جزی با اثر"حباب" از استان اصفهان/عفت نیستانی با اثر" با من از حسن بگو" از استان خراسان شمالی/ علی مهر با اثر" سه سوت" از استان قم/ سید محمد میر موسوی با اثر" سیاه سالی" از استان گلستان/ كبریا شجری با اثر" ماندن یك صدا" از استان مركزی/ هادی حكیمیان با اثر" سرو بلند گوراب" از استان یزد.

اسامی راه یافتكان بخش داستان كوتاه نوجوان نیز به این شرح است:

خسرو عباسی خودلان با اثر"شبهای دالاهو"، سیده مریم طیار با اثر" غول كاكل به سر دم دراز" و مریم فریدی با اثر" یك كشت برف" از استان البرز/ آزاده لیلی لاشیدانی با اثر"تصمیم داداش رسول"، رقیه سادات صفوی با اثر" رؤیا" و مهری سرائی فر با اثر" خوشحالی با علامت تعجب" از استان تهران/ فرشته حاجی دیوجی با اثر" چو ایران نباشد تن من مباد" و مریم هنرمند با اثر" موهای فرحی مامان" از استان  بوشهر/ فاطمه ظهیری با اثر"همیشه لبهایش می خندید" و كتایون آذرپی با اثر"سربازها در گهواره" از استان مركزی/ احسان غدیری با اثر" یك پرده از نمایش" از استان خراسان رضوی/ سمیه تقوی با اثر"ما و آقای مروت" از استان قم/ هدا حشمتیان با اثر" دالانی" از استان كرمانشاه.

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان این جشنواره بهمن ماه 1394 است.

 

مطالب مرتبط

كاركرد رمان «تامل» است، اما كاركرد داستان كوتاه «تلنگر»/ در هنر «نان» نیست، ولی پر از «لذت» است

 

د خبر :195983
اسامي كانديداهاي داستان مخاطب و تأليف و طنز اعلام شد

هيأت داوران هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان در بخش داستان مخاطب، داستان تأليف و طنز نامزدهاي نهايي خود را اعلام كردند.

 

هيأت داوران هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان در بخش داستان مخاطب، داستان تأليف و طنز نامزدهاي نهايي خود را اعلام كردند.

    به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، هيأت داوران، در سه بخش داستان تأليف، داستان مخاطب و طنز برندگان نهايي جشنواره را بدين شرح اعلام كردند:

    حميدرضا شاه‌آبادي، حسين فتاحي و محمدرضا بايرامي داوران بخش داستان تأليف، فرهاد حسن‌زاده را به خاطر داستان‌ «زير سايه درخت بي‌عار» در نشريه دوچرخه، هادي حكيميان را به خاطر داستان «ننه باجي» در نشريه سلام بچه‌ها، داود اميريان را به خاطر داستان «سبقت» در نشريه سروش نوجوان، مريم حاجيلو را به خاطر داستان «راه برقي» در نشريه باران، شهرام شفيعي را به خاطر داستان «ابديت و يك روز» در نشريه سروش نوجوان و محمدرضا اصلاني را به خاطر داستان «خواب سليمان» در نشريه كيهان بچه‌ها به عنوان برگزيدگان معرفي كردند.

    همچنين در بخش داستان ارسالي بچه‌ها به مجلات از سوي داوران افسانه شعبان‌نژاد، اسدالله شعباني و جعفر ابراهيمي و از ميان 206 اثر خانم سارا تاج‌الديني به خاطر داستان «زندان كودكي‌ها» در سروش نوجوان، شيما عچرشاري به خاطر داستان «تا ساعت شش» در سروش نوجوان و لعيا اعتمادي به خاطر داستان «موي سفيد بابا» در كيهان بچه‌ها به عنوان نامزدهاي نهايي معرفي شدند.

    در بخش طنز نيز داوران منوچهر احترامي، جعفر ابراهيمي و شهرام شفيعي از ميان 400 اثر در مرحله نهايي نيما رهسپار را به خاطر اثر «زندگي، خواندن و ديگر هيچ» در نشريه بچه‌ها گل‌آقا، كوروش مهام به خاطر اثر «من كه...» در نشريه دوچرخه، علي زراندوز به خاطر اثر «رييس جمهور هك شد!» در نشريه بچه‌ها گل‌آقا، مانا نيستاني به خاطر اثر «مزداي پر ماجرا» در نشريه دوست كودك، مهناز فتوحي به خاطر اثر «گربه‌اي به نام معو» در نشريه بچه‌ها گل‌آقا و فاطمه حسين‌خاني به خاطر اثر «دو همبرگر عاشق» در نشريه عروسك سخنگو را به عنوان نامزدهاي نهايي خويش اعلام كردند.

    جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان از 21 تا 26 آبان‌ ماه از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 18 در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي و هنريكانون واقع در خيابان حجاب برپا مي‌شود.

 

پيشنهاد كتاب براي مطالعه آخر هفته/ «برج قحطي»

رماني كه خواننده را پشيمان نمي‌‌كند

هگمتانه- سرويس فرهنگي: رمان «برج قحطي» اثري است كه خواننده از خواندن آن پشيمان نمي‌شود. نويسنده در اين اثر كوشيده اثري متمايز در فضاي انقلاب خلق كند و اتفاقاً موفق نيز بوده است.

انقلاب اسلامي به عنوان يكي از مهم‌ترين رويدادهاي سياسي قرن بيستم همواره مورد توجه خالقان آثار هنري بوده است. اين بار‌ هادي حكيميان از اين موضوع استفاده كرده و دست به خلق اثري با محوريت انقلاب اسلامي زده و «برج قحطي» را به خوانندگان ادبيات داستاني پيشنهاد كرده است.

تمام اتفاقات اين رمان در شهرستان يزد روي مي‌دهد و خواننده از همان ابتدا تكليف خود را با مكان داستان مي‌داند و پس از آن در جستجوي ساير گره‌هاي موجود در اين داستان مي‌رود. اطلاعاتي كه نويسنده از يزد به خواننده مي‌دهد اطلاعاتي دقيق است و خواننده اگر اندك اطلاعي از پيشينه يزد داشته باشد تصاوير شهر را مجسم خواهد كرد. همچنين براي خواننده‌اي كه يزد را نمي‌شناسد اين رمان اطلاعات جالب توجهي دارد.

حكيميان به بهانه پرداختن به انقلاب اسلامي به ظلم حكام و خان‌هاي جائر يزد اشاره كرده است. خواننده در «برج قحطي» با سرمايه‌داران و افراد صاحب نفوذ يزد به بهانه‌هاي مختلفي كه نويسنده در دل متن تراشيده آشنا مي‌شود و با خيانت‌هايي كه در حق رعيت يا احياناً خدماتي كه انجام داده‌اند روبرو شده است. حضور اقشار مختلف در رمان حكيميان نيز چشمگير است.

البته به نظر مي‌رسد حكيميان در روايت روزگار حكام و خان‌هاي يزد گاهي زياده‌روي كرده و خواننده به واسطه آن از خط اصلي داستان خارج مي‌شود. به عبارتي اگر روايت‌ حكيميان در ارتباط با اين افراد را از «برج قحطي» جدا كنيم چيزي باقي نماند اما در اينجا بايد به قوت فوق‌العاده قلم حكيميان تبريك گفت كه توانسته با چيره‌دستي خواننده را با خود همراه كند و متوجه اين نكته نشود.

«برج قحطي» يك روايت متفاوت از روزگار پهلوي در يزد است كه نويسنده سعي كرده با كمترين اشاره به حكومت پهلوي، منسوبان آنها را به خواننده نشان دهد و نتيجه‌گيري را به خواننده واگذار كند كه اتفاقاً از پس اين كار بر آمده است.

شخصيت‌پردازي‌هاي «برج قحطي» يكي ديگر از برجستگي‌هاي آن است كه نويسنده توانسته از پس آن بر بيايد و خواننده را در كنار هركدام از شخصيت‌ها قرار دهد. البته تعدد شخصيت‌ها از نكاتي است كه نه به عنوان نقطه ضعف رمان بلكه به عنوان نكته‌اي كه موجب است خواننده را گيج و سر در گم كند مي‌توان بيان كرد.

يكي ديگر از ويژگي‌هاي رمان حكيميان حضور «گربه بيدنجيلي» است كه در سرتاسر داستان حضور پررنگي دارد كه به نظر مي‌رسد اين يك نماد در داخل اين رمان است. گربه كه نماد ايران است در بيشتر صحنه‌ها بچه‌‌اش را به نيش گرفته كه در حقيقت نماد ايران است و آينده خود را حفظ مي‌كند. اين گربه اتفاقات گوناگون را پشت سر مي‌گذارد و تاريخ را رقم مي‌زند.

قلم حكيميان در اين اثر يك قلم فاخر و توانا است كه خواننده را مبهوت خود مي‌كند و او را در چنگال خود گرفتار خواهد كرد. در حقيقت مي‌توان گفت «برج قحطي» داراي يك متن مستحكم است كه خواننده را اذيت نمي‌كند. نويسنده در «برج قحطي» با به كار بردن واژگان بومي متني كهن‌مايه به خواننده پيشنهاد داده است. اما اشاره به اين نكته نبايد فراموش شود كه استفاده نويسنده از عبارات و اصطلاحات محلي مربوط به زادبوم يزد بدون ارائه ترجمه يا معناي آن گاهي براي خواننده ملال‌آور شده است.

رمان حاضر با يك شروع خوب خواننده را ترغيب به خواندن ادامه آن مي‌كند ولي با پيشرفت قصه خبري از آن آغاز شكوهمند نيست. نويسنده قصه ابتدايي رمان خود را رها كرده و از سوژه ورودي رمان براي بسط دادن قصه خود به خوبي سود برده تا بتواند تاريخ يزد را روايت كند كه در اين قسمت موفق بوده است.

در مجموع رمان «برج قحطي» به قلم ‌هادي حكيميان اثري است كه خواننده از خواندن آن پشيمان نمي‌شود. اين اثر كه به نوعي مي‌توان آن را يك اثر تاريخي دانسته، به صورت فشرده‌ تاريخ يزد را بازگو كرده و تصوير طبقات و اقشار مختلف را به نمايش در آورده است. نويسنده در اين اثر كوشيده اثري متمايز در فضاي انقلاب خلق كند و اتفاقاً موفق نيز بوده است.

رمان «برج قحطي» از سوي انتشارات شهرستان ادب در 437 صفحه با قيمت 22 هزار تومان راهي بازار كتاب شده است.

حسام آبنوس

 

ادبیات بومی؛ناکامی یا کامیابی

هادی حکیمیان: تبلیغ فرهنگ تهرانی در تلویزیون، منجر به ناکامی «ادبیات بومی» شده

 مساله اصلی در ناکامی ادبیات بومی در ایران این است که فرهنگ بومی نتوانسته در کشور ما جایگاه خودش را پیدا کند و فرهنگ غالب تهرانی در همه جا خودش را نفوذ داده است

شهرستان ادب به نقل از مهر: چندی پیش، خبرگزاری مهر به گفتگو با آقای هادی حکیمیان، نویسندۀ رمان موفق «برج قحطی» پرداخت. صحبت‎های مهم حکیمیان دربازۀ ادبیات بومی و برج قحطی را در ادامه می‎خوانید:

 

نویسنده رمان برج قحطی می‌گوید: مساله اصلی در ناکامی ادبیات بومی در ایران این است که فرهنگ بومی نتوانسته در کشور ما جایگاه خودش را پیدا کند و فرهنگ غالب تهرانی در همه جا خودش را نفوذ داده است.


رمان برج قحطی تازه ترین رمان منتشر شده از هادی حکیمیان است که با موضوع انقلاب اسلامی در شهر یزد تالیف و از سوی موسسه فرهنگی شهرستان ادب روانه بازار شده است.

حکیمیان دراین  گفتگو، درباره این رمان  به پیشنهاد مرحوم امیر حسین فردی برای تالیف آن اشاره کرد و گفت: در پاییز سال ۸۴ برای یک نشست نقد ادبی به حوزه هنری تهران آمده بودم که آقای فردی را دیدم و ایشان ایده جشنواره داستان انقلاب را برای من شرح داد. در آن دیدار آقای فردی به این مساله اشاره کرد که در تهران افراد زیادی برای نوشتن داستان با موضوع انقلاب وجود ندارد و خوب است که شهرستان‌ها نیز از ظرفیت ادبی خود برای خلق رمان با موضوع انقلاب اسلامی استفاده کنند و در همین زمینه چون مجموعه داستانی از من را هم خوانده بودند و می‌دانستند که رشته درسی من تاریخ است، پیشنهاد کردند که رمانی با موضوع انقلاب اسلامی در یزد بنویسم.


وی افزود: ایده ایشان در ذهن من بود تا اینکه پس از دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و در سال ۸۹ شروع به نوشتن رمان«برج قحطی» با موضوع انقلاب اسلامی در یزد کردم که حوادث و وقایع زیادی را هم دربر می‌گرفت و همین باعث شد که نوشتنش نزدیک به ۵ سال زمان ببرد و در این مدت ۱۰ نوبت نیز آن را بازنویسی کردم.

مدیر دفتر آفرینشهای ادبی حوزه هنری یزد در ادامه گفت: پایان‌نامه تحصیلی من در دوره کارشناسی ارشد با موضوع تحولات سیاسی و اجتماعی شهر یزد در دوره پهلوی تالیف شد و در کنار آن من یکسال نیز در مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی در بخش «عرایض» به فهرست نویسی از نامه‌های بر جای مانده از این دوران مشغول بودم. در این مدت به این نتیجه رسیدم که در مورد بسیاری از حوادث تاریخی در کشور ما چیزی جز برخی اظهارنظرهای رسمی امروزه بر جای نمانده است اما بخش مهمی از تاریخ معاصر ما گفتگوهایی است که دهان به دهان چرخیده تا به ما برسد و برخی از آنها نیز در قالب نامه ها و نوشتارهای غیر رسمی بر جای مانده است که میتواند در رمان دستمایه خلق اثر قرار بگیرد.

حکیمیان در ادامه به مساله واژگان بومی شهر یزد برای استفاده در رمان اشاره کرد و گفت: من سعی کردم برخی از اصطلاحات بومی شهر یزد را که در میان نسل امروز کاربرد کمتری دارد را در این رمان بازسازی کنم. به واقع تعمد داشتم که اگر واژه محلی مناسبی در اختیار ما هست  از آن در رمان استفاده شود چون بسیاری از این واژه ها نه تنها بومی نیست بلکه ریشه در زبان کهن دری فارسی دارد و باید حفظ شود.

این نویسنده جوان در ادامه به مشکلات نویسندگان جوان غیر تهرانی اشاره کرد و گفت: مساله اصلی در ناکامی ادبیات بومی در ایران این است که فرهنگ بومی نتوانسته در کشور ما جایگاه خودش را پیدا کند و فرهنگ غالب تهرانی در همه جا خودش را نفوذ داده است. این مساله باعث شده که ما در شهرهای کوچک نویسندگان خوبی داشته باشیم اما آنها قادر به استفاده از واژگان مطلوب خودشان نباشند و تحت تاثیر تلویزیون دایره واژگانی خود را تعریف کنند. این مساله باعث شده که خرده فرهنگها و لهجهها له شوند و تحت تاثیر فرهنگ مرکز و پایتخت تغییر پیدا کنند.

وی در همین زمینه گفت: شهر مشهد با همه عظمت و تاریخ خود هنوز رمان خودش را ندارد و یزد هم البته همین طور است. بسیاری از نویسندگان غیر پایتخت نشین تنها سعی دارند با الگو و زبان معیار که از تلویزیون یاد گرفته‌اند و برای خوش آمد جشنواره‌ها اثر تولید کنند که ناامید کننده است. البته در دهه هفتاد حرکتها و حمایتهایی از خلق ادبیات بومی ایران شد اما به فراموشی سپرده شد و الان دوباره مشکل ما عدم حمایت جدی از نویسندگانی است که سعی می‌کنند در فضای غیر از تهران به خلق اثر بپردازند.

 

 

کد خبر: 81173404 (4029996) | تاریخ خبر: 01/03/1393 | ساعت: 13:59|

 

معرفی برترین های نخستین جشنواره ملی داستان اشراق در قم

قم - ایرنا - برترین های نخستین جشنواره ملی داستان اشراق در قم روز پنجشنبه در آیین پایانی این جشنواره در سالن پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم معرفی شدند.

 

به گزارش ایرنا، 22 نفر در بخش های مختلف داستان کوتاه طلاب، داستان کوتاه نهضت امام خمینی(ره)، رمان طلاب و رمان نهضت امام خمینی(ره) تجلیل شدند.

در بخش داستان کوتاه طلاب، مهدی شریفی برای اثر دو رکعت بهاره، سیداحمد بطحایی برای اثر ح جیمی، سیدمحمدحسین محمدی برای اثر ابراهیم بن هاشم، جواد یغموری برای اثر تولد، محمد علی رکنی برای اثر بوی یخ، فاطمه رئوفی تبار برای اثر نفس بابا و طیبه صفری برای اثر اورست حائز رتبه های برتر شدند.

همچنین در بخش داستان کوتاه امام، محبوبه حاج مرتضایی برای اثر پچ پچ در کوچه، سیدعذرا موسوی برای اثر یک بررسی موشکافانه، سیداحمد مدقق برای اثر هر فیلمی یکبار...، احسان غدیری برای اثر در مورد علی و رقیه شاهیوندی برای اثر شربت سکنجبین شایسته تقدیر شدند.

در بخش رمان طلاب نیز، علی غبیشاوی برای اثر بی مترسک، زهره عارفی برای اثر فرمان یازدهم و امیر خداوردی برای اثر آمین می آوریم به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.

همچنین در بخش رمان نهضت امام، هادی حکیمیان برای اثر برج قطحی، محمدرضا شرفی خبوشان برای اثر موی تو خانه ماهی هاست، مهدی فیروزجایی برای اثر به هم رسیدن در میانسی و احسان غدیری برای اثر خداحافظ برادر حائز رتبه های برتر شدند.

در بخش رمان نوجوان نیز علی باباجانی و مهدی فیروزجایی در بخش نهضت امام و علی آرمین نیز در بخش طلاب تجلیل شدند. ک/2

/7402/ 553

انتهای پیام /*

 

نشست«نويسندگان امروز»

با حضور نويسندگان جوان

نشست " نويسندگان امروز " برگزار مي شود

شناسهٔ خبر: 281240 - دوشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۷

هنر > سایر

طي نشست دو هفتگي " نويسندگان امروز " در حوزه هنري استان تهران ، نويسندگان جوان و صاحب اثر طي جلسه اي به نقد و بررسي آثار منتشر شده مي پردازند .

به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب  مهر ، در اين جلسات ، آثارداستاني حاضران پس از قرائت ، توسط حاضران مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد و پس از چند نشست ، جلسه نقدي مجزا با حضور يك منتقد برگزار خواهد شد.

اين نشست كه دومين نشست " نويسندگان امروز " است  روز چهارشنبه دوازدهم بهمن ماه ساعت 16 در محل تماشاخانه آيينه واقع در ميدان آرژانتين، خيابان بيهقي، خيابان شانزدهم شرقي، شماره 21 برگزار خواهد شد.

در اين نشست نويسندگاني همچون علي اصغر عزتي پاك ، محمد حسن حسيني ، هادي حكيميان ،محمد حسين محمدي، آرزو خمسه كجوري ، سعيد شريفي و ... حضور خواهند داشت.

به گزارش مهر ، در سومين نشست نويسندگان امروز " گل انارها را باد مي برد " نوشته هادي حكيميان نقد و بررسي مي شود . 

 

 

 

         

تصویب اساسنامه شورای سیاستگذاری شعر حوزه هنری استان یزد

گروه خبر: در دومین نشست اعضای شورای سیاستگذاری شعر حوزه هنری یزد اساسنامه این شورا تصویب شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، سرپرست حوزه هنری یزد گفت: حوزه هنری یزد به منظورارتقا و پیشبرد امور مربوط به شعر اقدام به تشکیل شورای سیاستگذاری شعر کرده است.

امامی میبدی با بیان این که این شورا متشکل از کارشناسان و شاعران برجسته استان است افزود: در این شورا درباره فعالیت های مرتبط با حوزه شعربحث و تصمیم گیری و امور مربوطه تسریع می شود.

وی به برگزاری دومین نشست اعضای این شورا اشاره کرد و ادامه داد: در این نشست که تمامی اعضاء حضور داشتند بند های اساسنامه پیشنهادی بررسی شد و پس از بحث و بررسی و دقت لازم ، اصلاحات مورد نیازصورت گرفت و با رأی قاطع اعضا به تصویب رسید.

سرپرست حوزه هنری یزد با بیان این که وظایف واختیارات اعضای شورا در اساسنامه  تعیین شده است اضافه کرد: این اساسنامه در 15 بند تنظیم شده و قابل اجرا است.

امامی میبدی به بخش هایی از مواد این اساسنامه اشاره کرد و گفت: اعضای شورا از شاعران و کارشناسان ادبی شناخته شده هستند که صلاحیت آنان ازسوی حوزه هنری با مشورت صاحب نظران احراز گردیده است.

وی تعداد اعضای شورا پنج نفر است که با ارائه طرح ، بحث و بررسی مسائل مرتبط با حوزه شعر و تصمیمات سازنده بیش از پیش به روند رو به رشد شعر استان کمک خواهند کرد.

به گفته وی جلسات این شورا به صورت ماهانه برگزار خواهد شد و طبق نظر مسئول شورا و موافقت رئیس حوزه هنری نشست های دیگری نیز به صورت فوق العاده قابل برگزاری است.

 این نشست با حضورسید ناصرامامی میبدی سرپرست حوزه هنری استان یزد ، حجت الاسلام والمسلمین زکریا اخلاقی، دکترسید محمود الهام بخش، احمد رضا قدیریان، محمود ملک ثابت ، عالیه مهرابی وهادی حکیمیان مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه در محل حوزه هنری یزد برگزار شد.

 

 

ادبیات

1393/08/01

315 بازدید

پرینت مطلب

آغاز کارگاه داستان نویسی در حوزه هنری یزد

گروه خبر: اولین کارگاه تخصصی داستان نویسی در حوزه هنری یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: نخستین کارگاه تخصصی داستان نویسی در سال 93 با حضور هادی حکیمیان مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری یزد و جمعی از هنرجویان و علاقه مندان به ادبیات در سالن اجتماعات حوزه هنری یزد برگزار شد.
 

در این کارگاه هنرجویان با مقدمه پیدایش داستان نویسی، مبانی نویسندگی، تعریف داستان کوتاه و همچنین سوابق داستان نویسی در ایران و جهان آشنا شدند.
 

در ادامه چند تن از هنرجویان نوشته های خود را ارائه کردند که به صورت جمعی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و راهنمایی های لازم توسط هادی حکیمیان ارائه شد.
 

نقد و بررسی داستان ها و رمان های مطرح ادبیات ایران و جهان با حضور کارشناسان و منتقدان برجسته کشوری از جمله برنامه های واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری یزد در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای ادبی جوان است.
 

علاقه مندان برای شرکت در این دوره آموزشی می توانند با شماره تلفن6231400تماس بگیرند.

کارگاه تخصصی داستان نویسی سه شنبه ها از ساعت 17تا 19 در حوزه هنری یزد برگزار می شود.

 

 

Bottom of Form

 

در گفت و گو با هادی حکیمیان کارشناس  مسئول واحد  آفرینش های ادبی استان یزد عنوان شد: یزد؛ خاستگاه طنزپردازان نامی کشور

 

 


هادی حکیمیان، مسئول واحد آفرینش های ادبی استان یزد، گفت: استان یزد خاستگاه طنزپردازان بسیاری چون ابوالفضل زرویی نصرآباد، عباس فرات، عبدالحسین جلالیان، محمود صادق منش و احمدرضا قدیریان است.
هادی حکیمیان مسئول آفرینش های ادبی استان یزد در خصوص فاصله ای که با ایده آل ها در زمینه طنز وجود دارد، گفت: بسیاری از پایه گذاران طنز از استان یزد برخاسته اند اما برگزیدگان جشنواره های پیشین با این افراد بنام طنزپرداز فاصله زیادی دارند.
حکیمیان به برگزاری جشنواره طنز استانی "انار ملس" در یزد اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری کارگاه های طنز، دعوت از اساتید و همکاری با دانشگاه یزد و دانشکده ادبیات فارسی برای آموزش طنزنویسی و در سطوح پایین تر همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان از جمله فعالیت های حوزه هنری استان یزد در خصوص هنرمندان طنزپرداز است.
وی شرکت و معرفی هنرمندان به جشنواره ها و حمایت حوزه هنری از انتشار کتاب برگزیدگان را از جمله فعالیت های حوزه هنری استان یزد دانست و افزود: در چند سال اخیر در زمینه طنز در استان یزد پیشرفت هایی دیده شده اما برای رسیدن به سطح مطلوب باید به آموزش در این زمینه بیشتر پرداخت.
گفتنی است استان یزد در ششمین دوره طنز مکتوب در بخش شعر با محمد نظری ندوشن جایزه اول این جشنواره را از آن خود کرد و با 26 اثر در هفتمین جشنواره طنز مکتوب شرکت دارد.

 

  •  
  •  

رمان "باغ کیانوش" در یزد نقد و بررسی شد

 

شناسهٔ خبر: 1558829 - سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲

استانها > یزد

یزد - خبرگزاری مهر: رمان "باغ کیانوش" با حضور علی اصغر عزتی پاک، نویسنده کتاب در یزد نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نشستی با حضورعلی اصغرعزتی پاک، نویسنده رمان "باغ کیانوش"، اعضای "حلقه داستانی عصر چهارشنبه" و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کتاب در یزد نقد و بررسی شد.

هادي حكيميان مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان یزد، حسین معلم، صفاری، آخوندی و جلالیان و سلطانی همچنین تعدادی از نوجوانان درباره نقاط ضعف و قوت این اثر مطالب و نظرات خود را بیان کردند.

اغلب شرکت کنندگان، کتاب را مناسب ارزیابی کردند و شیوایی، نثر روان و سادگی را از نکات بارز آن برشمردند.

از دیگر نکات قابل توجهی که در این نشست مطرح شد، پرداختن نویسنده به موضوع جنگ از دیدگاه تازه و جدید بود.

همچنین در این نشست، عزتی پاک بعضی از اصطلاحات و واژه های نامفهوم محلی را برای منتقدان توضیح داد.

وی با بیان اینکه با دیدگاه جدید به نگارش این اثر پرداخته است، افزود: در این اثر بر نظرنوجوانان که مخاطب اصلی اثر هستند، تاکید شده است.

رمان "باغ کیانوش" با موضوع دفاع مقدس در 152 صفحه برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است.

این اثر برنده جایزه کتاب سال دفاع مقدس و برگزیده جشنواره سراسری هنر آسمانی شده است.

نشست نقد رمان "باغ کیانوش" با همکاری حوزه هنری استان یزد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

عزتی پاک رمان "با آواز بلند" را برای گروه سنی بزرگسال در دست انتشار دارد.

از این نویسنده تاکنون مجموعه داستان "می مانیم پشت در" ویژه بزرگسالان و " زود برمی گردیم" برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شده است.

 

گل انارها را باد مي برد

 

فضای مجازی -
شماره : 8905210150

89/05/21 - 14:45

/اخبار كوتاه از استان يزد/

چاپ سوم «گل انارها را باد مي‌برد» به بازار آمد

خبرگزاري فارس: ورود چاپ سوم كتاب «گل انارها را باد مي‌برد» به بازار،‌ اعلام برنامه‌هاي آخر هفته صدا و سيماي مركز يزد و ... از جمله اخبار كوتاه فرهنگي از استان يزد است.

به گزارش خبرگزاري فارس از يزد به نقل از روابط عمومي حوزه هنري استان يزد، چاپ سوم «گل انارها را باد مي‌برد» به بازار آمد. بر اساس اين گزارش، مجموعه داستان‌هاي كوتاه «گل انارها را باد مي‌برد» شامل 23 داستان كوتاه كاري از هادي حكيميان نويسنده جوان يزدي با طرح جلدي جديد براي سومين بار توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنري منتشر شد. اين كتاب در سال 86 در قطع رقعي در 121 صفحه به همت حوزه هنري استان يزد منتشر شد و اكنون چاپ سوم آن با شمارگان 2500 نسخه و قيمت 1900 تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. *

فارسی

 

بُرج قحطي؛رُمان انقلاب

 

 

 

 

شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲

 

  •  

 

 

 


گروه فرهنگی / حوزه کتاب و ادبیات

94/10/01 - 11:32

شماره: 13940917001278

 

نویسنده «برج قحطی» در گفت‌وگوی مشروح با فارس:

دست خالی روشنفکران در خلق ادبی به خاطر قهر با انقلاب/ «برج قحطی» تاریخ محلی را روایت می‌کند

هادی حکیمیان نویسنده رمان «برج قحطی» گفت: یکی از دلایلی که نویسندگان طیف روشنفکر دستمایه بسیاری برای خلق اثر ندارند، قهر آنان با دو مقوله انقلاب و جنگ است.

 

  •  

خبرگزاری فارس-حسام آبنوس: «برج قحطی» بهانه‌ای شد تا با نویسنده آن به گفت‌وگو بنشینیم و حرف‌هایش را بشنویم. هادی حکیمیان نویسنده هم‌روزگار ما این رمان را نوشته و انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده است. این کار برای علاقه‌مندان به گونه ادبیات انقلاب یک اثر متفاوت است و خواننده پس از بستن کتاب از مطالعه آن پشیمان نخواهد شد.

*پیشنهاد مرحوم فردی برای نوشتن رمان

فارس: جرقه رمان برج قحطی از کجا خورد و چطور شد چنین محتوایی را بنویسید؟

مرحوم امیر حسین فردی پیشنهاد نوشتن چنین کتابی را به من داد. زیرا او دغدغه‌اش این بود که بعد از گذشت 30 سال از انقلاب، هنوز رمان انقلاب نداریم در حالی که آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس بیشتر خلق شده است.

همچنین به خاطر علاقه شخصی‌ام به محتوای دینی و تاریخی سراغ این سوژه رفتم چون رشته خودم هم تاریخ هست به این موضوع علاقه‌مند بودم.

با توجه به اینکه مقدار زیادی از اسناد تاریخی وجود دارد که تاکنون چاپ نشده تصمیم گرفتم که با استفاده از ادبیات و رمان مخاطب را با تاریخ روبرو کنم. زیرا همه علاقه ندارند که مقاله تاریخی بخوانند ولی قالب رمان و داستان جذاب‌تر است.

در مورد یزد داستان کوتاه نوشته شده بود، مرحوم کریم کشاورز یا دکتر ندوشن داستان‌ کوتاه نوشته‌اند اما رمان نداشتیم و بالاخره باید یک نفر این کار را شروع می‌کرد. البته من ادعا ندارم که کارم موفق بوده اما در حد خودم این کار را انجام دادم.

*سعی کردم در رمانم همه اقشار جامعه را ببینم

فارس: شما خواستید به واسطه رمان تاریخ را روایت کنید اما گاهی به حدی وارد روایت تاریخی شدید که به نظر می‌رسد در کتاب از روایت اصلی دور می‌شوید و روایت‌های فرعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. برای این کار دلیلی داشتید؟

دلیل خاصی نداشتم و خودم این نکته را می‌پذیرم و قبول دارم. زمانی که داستان کوتاه می‌نوشتم هم این اتفاق بروز پیدا می‌کرد. یک داستان کوتاهی داشتم که در جشنواره‌ای خواندم و احمد دهقان به من گفت درست است که تو رشته‌ات تاریخ است ولی باید حواست باشد که خواننده نیامده تاریخ بخواند بلکه آمده داستان بخواند و تو بیشتر دنبال علاقه خودت هستی.

در این کار هم تلاش کردم که این اتفاق رخ ندهد و رمان را قبل از چاپ به چند نفر دادم بخوانند و در بازنویسی‌ها هم سعی کردم که این مسئله را برطرف کنم.

در مورد خرده روایت‌ها باید گفت، که علاقه داشتم که آنها را روایت کنم زیرا افراد حاشیه‌ای که دیده نمی‌شوند و یا حتی کسانی که در انقلاب نقش داشتند ولی اسمی از آنها نیست. زیرا معتقدم ریشه‌های انقلاب اسلامی به تاریخ 200 ساله ما باز می‌گردد زیرا اجحافاتی در دوران قاجار و پهلوی بر مردم لایه‌های زیرین اجتماع رفته بود ولی کسی این‌ها را در تاریخ ندیده بود و از همین رو سعی کردم در این رمان همه اقشار جامعه مانند کارگرها، شَعرباف‌ها، پادوهای بازاری و ... را دیده‌ باشم و به نظرم باید یک نفر داستان این قشرها را روایت کند و به نظرم شخصیت‌ اصلی «برج قحطی» دلبستگی به این شخصیت‌ها دارد و کمی این نوع روایت عمدی است.

*«برج قحطی» تاریخ محلی را روایت می‌کند

فارس: احساس نکردید که تعدد شخصیت‌ها ممکن است مخاطب را از رمان شما دور و خسته کند؟ البته این تعدد شخصیت‌ها نافی شخصیت‌پردازی قوی کار شما نیست.

دوستانی که کار را خواننده بودند نیز به همین نکته اشاره کرده بودند اما برخی دیگر گفتند که نکته مثبت رمان همین تعدد شخصیت‌ها است و نظرات مختلفی پیرامون آن وجود داشت. تعداد شخصیت‌ها از این میزان هم بیشتر بود که برخی از آنها کنار گذاشته شدند. البته هرکدام از شخصیت‌ها قصه خود را دارند. این تعدد شخصیت‌ها را قبول دارم و درصدد دفاع از رمان خود نیستم. علاوه بر اینکه «برج قحطی» تاریخ محلی را روایت می‌کند و همین تعدد شخصیت‌ها یک ریسک بود و ممکن است موجب به هم ریختگی ذهن مخاطب شود.

 

*نویسنده‌های شهرستانی، تهرانی می‌نویسند

فارس: با توجه به اینکه در این کار خواننده شاهد یک قلم قوی است اما به کار بردن پر تعداد واژگان بومی بسیار به چشم می‌آید بدون اینکه در پاورقی معنای آن ذکر شود. این به نظرم خواننده را اذیت می‌کند.

چند نفری که کار را خوانده بودند، گفتند اگر اثر یک نویسنده شهرستانی حُسنی داشته باشد همین زبان شهرستانی و تصویر فضای بومی است. برخی نویسنده‌ها در حالی که شهرستانی هستند ولی به زبان تهرانی داستان می‌نویسند اما من که نویسنده تهرانی نیستم و باید در فضا و جغرافیای خودم بنویسم و به طبع آن زبانم هم باید بومی باشد.

این واژگان را عمدی به کار بردم. البته قبل از چاپ برخی گفتند یک واژه‌نامه بیاید و معنای کلمات در آن بیان شود، اما دسته دیگری معتقد بودند که بسیاری از واژگان معنای‌شان در سطرهای بعدی آمده و توضیح‌شان بیان شده است و به نظر می‌رسد نیازی به واژه‌نامه نیست.

*گربه‌هایی که قلع و قمع شدند!

فارس: کمی در مورد «گربه بیدنجیلی» که در سراسر داستان حضور پررنگی دارد، به نظر می‌رسد از آنجا که نقشه ایران به گربه تشبیه می‌شود این گربه در داستان نماد ایران بوده، اینطور است؟

نه این گربه نماد ایران نیست و چنین برداشتی در ذهن خودم نبود. واقعیت این است که از این گربه‌ها در یزد زیاد است. گربه بیدنجیلی یک گربه سیاه و سفید است و در یزد تعدادشان بسیار است و با گربه‌های تهران متفاوت هستند. البته تعداد حضور این گربه‌ها بسیار بیشتر بود که کمی قلع و قمع‌شان کردم.

*دست خالی روشنفکران در خلق ادبی به خاطر قهر با انقلاب اسلامی است

فارس: رمان شما یک رمان در موضوع انقلاب است. از این واهمه‌ای نداشتید، گفته شود که شما سفارشی‌نویس یا مسائلی از این دست هستید؟

این حرف‌ها را که همه می‌گویند و بالاخره یک نویسنده باید کار خود را انجام دهد. انقلاب یک واقعه مهم به شمار می‌رود و دست‌مایه‌ خلق اثر است و یکی از دلایلی که نویسندگان طیف روشنفکر دست‌مایه زیادی برای خلق اثر ندارند به خاطر قهری است که با دو مقوله انقلاب و جنگ کرده‌اند که بنا به دلایلی برخی نویسندگان و شعرا با آن قهر کرده‌اند.

ما داشته‌ایم نویسندگانی آمریکایی که برای تجربه جنگ به فرانسه در دوران جنگ جهانی دوم سفر کرده‌اند و حالا ما این دو رویداد را در کشور خود داشته‌ایم و به نظرم این‌ها وقایع مهمی است.

*هنوز یک داستان کوتاه در مورد واقعه گوهرشاد نداریم

علاوه بر این به نظرم تاریخ ما دارای وقایع بسیاری است، مانند واقعه مسجد گوهرشاد که از دل آن آثار بسیاری می‌توان تولید کرد ولی ما هنوز یک داستان کوتاه هم ننوشتیم. ریسک بزرگتری که من کردم این بود که من جغرافیای خود را محدود کردم و برخی می‌گفتند که رمان «برج قحطی» فقط در میان یزدی‌ها یا آنها که به تاریخ محلی یزد علاقه‌ دارند، مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/و